DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 30.12.2009 06:26:19 

Team McLaren Mercedes

Všeobecná pravidla

 

Význam vlajek

Každý, kdo vidí z pozice vedoucího jezdce šachovnicovou vlajku signalizující konec závodu, prožívá velkou radost. Během závodu se však můžeme setkat i s jinými vlajkami.

Žlutá vlajka
Žlutá vlajka upozorňuje na blížící se nebezpečí, jako například vůz stojící na trati. Mávání jednou žlutou vlajkou znamená, že jezdec musí zpomalit. Pokud je máváno dvěma žlutými vlajkami současně, znamená to povinnost jezdce zpomalit a být připraven zastavit. V obou případech není povoleno předjíždění.

Pokud pilot ignoruje žlutou vlajku a přijede na místo nehody aniž by zpomalil, může být potrestán penalizací, případně být diskvalifikován. Závodní komisaři mají možnost analyzovat časy v dané sekci a zjistit tak, zda-li jezdec skutečně zpomalil.

Žluté vlajky jsou rovněž používány tehdy, je-li zakázáno předjíždění na celém okruhu. Traťoví komisaři v tomto případě mávají žlutými vlajkami a současně drží tabuli s písmeny SC značící Safety Car.

 

Červeno-žlutá vlajka
Červeno-žlutá vlajka informuje jezdce o kluzkém místě na trati, případně jsou-li na dráze nečistoty nebo drobné předměty. Tato signalizace se používá, pokud pilot neví o tom, že v následující sekci hrozí nebezpečí způsobené například únikem oleje na trať nebo deštěm.

 

Bílá vlajka
Bílá vlajka upozorňuje na pomalu se pohybující objekt na trati. Tím může být Safety Car, sanitka, odtahové vozidlo nebo monopost postižený technickými problémy na cestě do boxů, případně člověk.

Od jezdců se v případě vyvěšení této vlajky očekává obezřetná jízda a připravenost zpomalit, případně zcela zastavit, pokud to okolnosti vyžadují.

 

Červená vlajka
Červená vlajka znamená okamžité zastavení závodu, tréninku nebo kvalifikace.

Touto vlajkou je máváno všude po obvodu okruhu a piloti musí pomalu dojet do boxů, kde se dozví kdy a zda-li vůbec bude závod nebo trénink pokračovat. Signalizace na výjezdu z boxů se současně změní na červenou, aby se žádný z pilotů nemohl vrátit zpět na trať.

 

Zelená vlajka
Zelená vlajka je vyvěšena na konci zóny vytýčené žlutými vlajkami. Pro pilota to znamená, že může pokračovat maximální rychlostí a opět předjíždět.

 

Modrá vlajka
Modrá vlajka upozorňuje na zezadu se blížící rychlejší monopost, který bude předjíždět.

Pokud traťoví komisaři mávají touto vlajkou, je pilot povinen uvolnit pozici a umožnit rychle se blížícímu monopostu za ním bezpečné předjetí. Tato signalizace je uplatňována pouze tehdy, pokud auto vpředu není v tom samém kole a je předjížděno rychlejší vozem.

Pokud pilot nerespektuje signalizaci tří modrých vlajek po sobě, bude penalizován nuceným průjezdem boxy. V případě tréninků je význam modrých vlajek pouze informativní a pilotovi, který je ignoruje, žádná penalizace nehrozí.

 

Černá vlajka
Černá vlajka doplněná startovním číslem pilota signalizuje jeho diskvalifikaci a povinnost zastavit monopost v boxech.

Tato vlajka slouží jako trest pro pilota za jeho chování na trati. K diskvalifikaci může dojít i tehdy, pokud dojde k porušení pravidel ze strany jezdce nebo vozu.

 

Černá a bílá vlajka
Černá a bílá vlajka doplněná startovním číslem pilota upozorňuje na nesportovní chování nebo porušení pravidel. Pokud pilot pokračuje v chování které bylo důvodem pro napomenutí, hrozí mu diskvalifikace.

 

Černá vlajka s červeným kruhem
Černá vlajka s červeným kruhem doplněná startovním číslem signalizuje, že pilot musí ihned zajet do boxů.

Tato signalizace se používá tehdy, pokud mají závodní komisaři podezření na mechanický problém související s vozem, který vyžaduje okamžitou pozornost.

 

Šachovnicová vlajka
Mávání šachovnicovou vlajkou signalizuje skončení závodu, kvalifikace nebo tréninku. Všichni piloti se po průjezdu cílem musí vrátit do boxové uličky.

Pokud se jedná o kvalifikaci nebo závod, musí být vozy odstaveny do parc fermé. V tomto prostoru bude zkontrolováno, zda-li ten který vůz odpovídá technickým nařízením FIA.

 

Význam startovních světel

Start je bezesporu jedním z nejzajímavějších momentů většina závodů. Startovní světla však ukazují mnohem více, než začátek Grand Prix. Některá světelná znamení jsou navíc doplněna i o akustické signály.

VOLNÝ TRÉNINK

Start každého volného tréninku
Zelená startovní světla svítí a světla na výjezdu z boxové uličky se změní z červené na zelenou - výjezd z boxové uličky je otevřený.

Tyto světla zůstanou rozsvícená až do konce příslušného tréninku, pokud nedojde k jeho přerušení.

 

Během volného tréninku
Zelená startovní světla nadále svítí. Pokud se některé auto na trati blíží k výjezdu z boxů, začnou světla blikat modře a varují tak jezdce opouštějící boxy.

 

Zastavení volného tréninku
Oranžová světla se rozsvítí a začnou blikat po dobu tří minut. Světla na výjezdu z boxové uličky se změní ze zelené na červenou.

 
 

Ukončení volného tréninku
Červená startovní světla se rozsvítí, světla na výjezdu z boxové uličky se změní ze zelené na červenou.

 

STANDARDNÍ STARTOVNÍ PROCEDURA

30 minut do startu zahřívacího kola
Startovní světla nesvítí a světla na výjezdu z boxové uličky se změní z červené na zelenou - výjezd z boxová uličky je otevřený.

 

17 minut do startu zahřívacího kola
Siréna signalizuje, že do uzavření výjezdu z boxové uličky zbývají dvě minuty.

 

15 minut do startu zahřívacího kola
Všechna červená startovní světla se rozsvítí. Světla na výjezdu z boxové uličky se změní ze zelené na červenou a siréna signalizuje uzavření výjezdu z boxové uličky.

 

10 minut do startu zahřívacího kola
Červená startovní světla dvakrát zablikají a zazní siréna.

 
 

5 minut do startu zahřívacího kola
Jeden pár červených startovních světel zhasne a zazní siréna.

 

3 minuty do startu zahřívacího kola
Další pár červených startovních světel zhasne a zazní siréna.

 

1 minuta do startu zahřívacího kola
Další pár červených startovních světel zhasne a zazní siréna.

 

15 sekund do startu zahřívacího kola
Další pár červených startovních světel zhasne a zazní siréna.

 

Start do zahřívacího kola
Poslední pár červených startovních světel zhasne a rozsvítí se zelená startovní světla.

 

30 sekund po startu do zahřívacího kola
Všechna zelená startovní světla zhasnou.

 

Všechny vozy jsou ve své pozici na startu
5 sekund do startu je signalizováno rozsvícením jednoho páru červených startovních světel.

 

4 sekundy do startu závodu
Druhý pár červených startovních světel se rozsvítí.

 

3 sekundy do startu závodu
Třetí pár červených startovních světel se rozsvítí.

 

2 sekundy do startu závodu
Čtvrtý pár červených startovních světel se rozsvítí.

 

1 sekunda do startu závodu
Pátý poslední pár červených startovních světel se rozsvítí. Zbytek startovní procedury dokončuje startér manuálně.

 

Start
Závod je odstartován po dalších 0,2 až 3 sekundách. Všechna červená startovní světla zhasnou. Poté co všechny vozy minou výjezd z boxů, změní se světla na výjezdu z boxové uličky z červené na zelenou. To je signál ke startu pro monoposty startující z boxů.

 

Během závodu
Pokud se některé auto na trati blíží k výjezdu z boxů, začnou světla blikat modře a varují tak jezdce opouštějící boxy.

PROCEDURA PŘERUŠENÍ STARTU - 1.případ

Pokud musí být startovní procedura přerušena ještě před startem do zaváděcího kola.

Zpoždění před startem do zaváděcího kola
Pokud musí být start odložen poté, co byl výjezd z boxové uličky uzavřen a to ještě před startem do zaváděcího kola, začnou blikat oranžová startovní světla a to až do okamžiku, než dojde k potvrzení času nového startu. Po oznámení času nového startu se rozsvítí červená startovní světla a po dobu deseti sekund bude v dvousekundových dávkách aktivována siréna.

 
 

Deset minut do startu zaváděcího kola
Červená startovní světla dvakrát zablikají a zazní siréna. Dále se pokračuje jako v případě normálního startu.

  

PROCEDURA PŘERUŠENÍ STARTU - 2.případ

Pokud musí být přerušena startovní procedura po odstartování do zaváděcího kola ještě před startem do vlastního závodu.

Zpoždění startu
Pokud má být odložen start ještě před vydáním příkazu ke startu, rozsvítí se oranžová startovní světla se začnou blikat po dobu tří minut. Pokud byl již vydán signál pěti sekund do startu, zůstanou červená startovní světla svítit.
Všechna startovní světla zhasnou, jakmile dojde k oznámení nového času startu.
Za normálních okolností dojde k pětiminutovému zpoždění.

  
 

3 minuty do startu nového zaváděcího kola
Tři páry červených startovních světel se rozsvítí, siréna bude aktivována a dále bude pokračovat normální startovní procedura.

 

PŘERUŠENÍ ZÁVODU

Zastavení závodu
Červená startovní světla se rozsvítí. Oranžová startovní světla začnou blikat. Zelená světla na výjezdu z boxové uličky svítí.

 

Potvrzení času nového startu
Všechna startovní světla zhasnou. Zelená světla na výjezdu z boxové uličky zůstanou svítit po dobu deseti minut od okamžiku, kdy byl vydán signál k přerušení závodu.

 

10 minut po přerušení závodu
Červená startovní světla se rozsvítí, dvakrát zablikají a zazní siréna. Světla na výjezdu z boxové uličky se změní ze zelené na červenou. siréna bude aktivována. Výjezd z boxové uličky je uzavřen. Pokud musí být přerušení z nějakého důvodu delší než 20 minut, červená startovní světla nezablikají.

 
 

3 minuty do startu nového zaváděcího kola
Dva páry červených startovních
světel zhasnou a siréna je aktivována. Pokračuje normální startovní procedura.

 

 

Start závodu


Startovní světla
Před startem závodu se postupně rozsvěcují červená světla až svítí celá řada, v okamžiku jejich zhasnutí je závod odstartován.

Chyby na startu

Jezdec nevyjede do zahřívacího kola: Po té, co ostatní vozy opustí startovní rošt, komisaři odtlačí stojící vůz nejkratší cestou do boxů. Pokud jezdec dokáže během tlačení vůz rozjet, může absolvovat zahřívací kolo, ale následně musí startovat z konce startovního roštu.

Jezdec nestihne včas vyjet do zahřívacího kola, ale opustí startovní rošt dříve než poslední vůz: Během zahřívacího kola může předjíždět a dostat se tak zpět na svou pozici na startovním roštu.

Jezdec má technické problémy - signalizuje je máváním paží - po zahřívacím kole, ale před samotným startem: Startér rozsvítí světla pro zrušení startu, dvě sekundy poté se rozsvítí zelená světla a jezdci vyrazí do dalšího zahřívacího kola. Jezdec, který signalizoval problém, je odsunut do pitlane. Pokud se týmu podaří problém odstranit, může jezdec z pitlane odstartovat.

Pokud se objeví jiný problém a ředitel závodu rozhodne o odložení startu, rozsvítí se světla pro zrušení a zobrazí se cedule „DELAYED START“. Všechny motory budou vypnuty a o pět minut později se odstartuje do nového zahřívacího kola. Délka závodu bude v takovém případě zkrácena o jedno kolo.

Přerušení závodu červenými vlajkami může vést k několika situacím:

Ve všech případech dále běží časový limit závodu i časomíra. V okamžiku signálu je zakázáno předjíždění, je uzavřen výjezd z boxů a všechny vozy dojedou pomalu na startovní rošt, vedoucí vůz v čele. Jezdec nebo jezdci, kteří zajedou do pitlane nebo tam jejich vozy budou dotlačeny, dostanou po restartu závodu penalizaci v podobě průjezdu boxy. Nicméně vozy, které byly v době přerušení v nájezdu do pitlane nebo již v samotné pitlane, se mohou po obnovení závodu vrátit na trať bez penalizace. Na vozech na roštu i v boxech lze pracovat, ale tato práce nesmí bránit obnovení závodu. Je zakázáno doplňování paliva, výjimkou je případ, kdy vůz byl ve chvíli přerušení závodu v boxech nebo nájezdu do pitlane. Přerušení závodu je co nejkratší, jakmile bude známý čas restartu, bude zobrazen na časomíře, ve všech případech bude vydán minimálně signál deset minut. Pět minut před restartem musí mít vozy osazena kola, v případě porušení tohoto pravidla, musí jezdec startovat z konce startovního roštu nebo z pitlane. Restart proběhne za Safety carem, po projetí posledního vozu ze startovního roštu bude otevřen výjezd z boxů a vozy v pitlane mohou vyjet na trať. Safety car zajede po jednom kole do boxů, pokud se neobjeví jiný problém.

Pokud se závod nebude moci restartovat, konečné výsledky budou vycházet z předposledního kola před kolem, ve kterém byl vydán signál k přerušení závodu. V tomto případě budou body přiděleny následovně:

V závodu je ujeto méně než dvě kola – žádné body
Je ujeto dvě a více kol, avšak méně než 75 % délky závodu – bude udělena polovina bodů Je ujeto 75 % nebo více závodu – body budou uděleny v plné výši

 

Základní předpisy

Minimální hmotnost vozu: 600 kg včetně jezdce a jeho výstroje.

Motor: max. objem 2400 ccm, 8 válců (výjimkou je Toro Rosso - s desetiválcem 3000 ccm), přeplňování turbem či kompresorem je zakázáno. Motor musí vydržet 2 Grand Prix - v případě výměny je trest ztráty deseti míst na startovním roštu.

Zastávky v boxech: v závodě musí jezdec alespoň jednou absolvovat pitstop, tedy zastávku v boxech spojenou s doplněním paliva.

Pneumatiky: přední i zadní pneumatiky musí mít čtyři drážky

 

Třetí jezdec

Všechny týmy mohou nasadit v obou trénincích prvního dne třetího jezdce, nicméně jen výměnou za závodního pilota. Když tedy jede testman, musí jeden ze závodníků trénink vynechat. Barevné provedení jeho vozu nemusí odpovídat dvěma standardním vozů týmu. Třetí jezdec nesmí být jedním z jezdců týmu nominovaných pro daný závod, musí mít superlicenci. Pokud by jeden z původně nahlášených závodních jezdců musel v průběhu víkendu odstoupit z dalších jízd, třetí jezdec ho může nahradit (změny viz odstavec výše), v tomto případě musí používat pneumatiky a motor původního jezdce.

Jezdci

Tým může za sezonu nasadit čtyři jezdce, to se nevztahuje na třetího jezdce v pátečních volných trénincích. Změna musí být nahlášena nejpozději před začátkem kvalifikace, přičemž jakoukoliv změnu od 16 hodin dne přejímky schvalují komisaři. V případě zásahu vyšší moci budou žádosti posuzovány jednotlivě.

Pneumatiky

Od roku 2007 je jednotný dodavatel pneumatik - Bridgestone. Každý tým může mít na závodní víkend dva typy pneumatik pro suchou trať, jeden pro mokrou trať a jeden pro extrémně mokrou trať. Celkový počet je omezen na 4 suché sady, 4 mokré sady a 3 extrémně mokré sady. V případě suchých pneumatik jsou čtyři přední a čtyři zadní pneumatiky vyhrazeny pouze pro použití v pátečních trénincích, . Po zbytek víkendu je vyhraženo sad deset.

Kvalifikace

Kvalifikace je rozdělena na tři bloky. V úvodní patnáctimitovce odpadne šest nejpomalejších a na roštu se seřadí podle časů na 17.-22. místě. Časy u zbylých šestnácti vozů se škrtají a rozstřel pokračuje: šest nejpomalejších se na roštu postaví na 11.-16. pozici. Odpadlíci si mohou před závodem moci natankovat množství paliva podle libosti.

Zbývající desítka pilotů se utká v superfinále v závěrečných 20 minutách, rozhodující bude opět dosažený čas (výsledky z prvního a druhého bloku se počítají). Vše má ale háček: účastníci superfinále si musí dopředu natankovat takové množství paliva, jaké chtějí mít na začátku závodu. FIA vše odměří a po kvalifikaci budou muset týmy vozy opět dotankovat na původní množství.

Bodování

Body získává prvních osm jezdců závodu, bodová škála od prvního k osmému je následující:
1. místo 10 bodů
2. místo 8 bodů
3. místo 6 bodů
4. místo 5 bodů
5. místo 4 bodů
6. místo 3 bodů
7. místo 2 bodů
8. místo 1 bodů
V hodnocení Poháru konstruktérů se započítávají body získané oběma jezdci týmu.

V případě shodného počtu bodů na konci sezony rozhoduje o pořadí vyšší počet prvních míst. Pokud je shodný, rozhodují druhá místa, pokud i ta jsou stejná, pak třetí a tak dále. Pokud tato procedura nepřinese rozhodnutí, FIA určí vítěze podle vlastních kritérií, která bude považovat za vhodná.

 

  Lexikon F1

 

 ABS
Antiblokovací brzdový systém - zajišťuje, aby se využila maximální brzdná síla aniž by došlo k zablokování kol. Je ve formuli 1 zakázán.

ADR
Accident Data Recorder - černá skříňka. Zaznamenává telemetrická data a napomáhá k identifikaci příčiny havárie.

Aerodynamika
Je věda zabývající se tečením vzduchu přes předměty. Někdy se tímto slovem nazývá souhrn vlastností vozu v závislosti na nastavení aerodynamických komponent (aerodynamika vozu byla špatná apod.)

Air box
Vzduchový otvor za jezdcovou hlavou. Tudy se vede vzduch pro vytváření spalovací směsi do motoru.

Aktivní zavěšení kol
Je funkce zajišťující v jakémkoli okamžiku optimální jízdní výšku monopostu. Zakázána od roku 1993.

Aquaplaning
Je efekt, ke kterému dochází na mokré vozovce. Pokud vzorek pneumatiky nestačí odvádět vodu z pod kola, přítomnost vodního filmu způsobí ztrátu kontaktu pneumatiky s vozovkou a auto přestane být ovladatelné.

Concordská smlouva
Je dohoda mezi týmy F1, pořadatelem (FIA) a držitelem marketingových práv. Upravuje procedury a finanční toky ve formuli 1. Je tajná.

Deflektor
Je aerodynamická komponenta vozu umístěná na bocích monopostu. Usměrňuje tok vzduchu do bočnic (viz Side Pods).

Difuzér
Je zadní část vozu, která při jízdě generuje podtlak a tím pádem větší přilnavost vozu na jeho zadní části.

FIA
Mezinárodní automobilová federace, pořadatel závodů formule 1.

FOA
Formula One Administration - je organizace starající se o marketingový chod formule 1 (ceny, licence, apod.)

GPDA
Grand Prix Drivers' Association - sdružení jezdců formule 1 - má za úkol prosazovat jejich zájmy (např. v oblasti bezpečnosti).

Grid
Startovní rošt.

Grip
Je schopnost vozu držet se na dráze - velký grip (přilnavost) dává jezdci schopnost projíždět zatáčky větší rychlostí.

HANS
Head and Neck Support System - zařízení, které při čelním nárazu drží jezdcovu hlavu ve zpřímené poloze a chrání jej od poranění páteře.

Jump start
Předčasný (ulitý) start - vůz se dal do pohybu ještě před signálem ke startu.

Karbonová vlákna
Neboli uhlíková vlákna je mateirál, který se používá pro výrobu monokoků.

Kokpit
Je místo, kde sedí jezdec. Pilot se z něj musí dostat do 5 vteřin. Skrz kokpit nesmí vést žádné trubičky nebo hadičky vedoucí olej, palivo či vodu.

Kontrola trakce
Elektronický systém, který v zatáčkách omezuje výkon přenášený na kola a zamezuje smyku.

Launch control
Elektronická kontrola prokluzu kol při startu - momentálně zakázána.

Letmé kolo
Kvalifikační měřené kolo.

Monokok
viz. Šasi.

Nedotáčivost
Vlastnost vozu, při které z důvodu např. malého přítlaku na přední nápravě auto nezatočí a vyjede ze zatáčky ven.

Overal
Kombinéza pilota.

Paddock
Je prostor za boxy vyhrazený pro kamiony s prezentačními prostory pro hosty a novináře. Právě zde se při každém závodě sejde ta největší smetánka showbyznysu.

Parc fermé
Vyhrazené místo pro vozy, ve kterém dochází k inspekci aut.

Pit Babes
Modelky či dívky v reklamních bikinách v dějišti Grand Prix.

Pitlane
Boxová komunikace (cesta mezi garážemi a závodní tratí).

Pole position
První místo na startovním roštu.

Přetáčivost
Vlastnost vozu. Autu se v zatáčkách např. z důvodu malého přítlaku na zadní části vozu začnou předbíhat zadní kola a auto dostane přetáčivý smyk a hodiny.

Přítlak
Je síla generovaná aerodynamickými komponentami vozu, která jej tlačí k vozovce.

Rychlé kolo
Viz. Letmé kolo.

Side Pods
Bočnice - části monopostu na jeho bocích slouží k lepší ochraně pilota před bočními nárazy. Jsou vybaveny taktéž chladičem.

SLEC
Držitel marketingových práv (75 % SLECu mají banky, 25 % Bernie Ecclestone).

Slicky
Pneumatiky do sucha (ve formuli 1 jsou drážkované, jinak hladké bez vzorku).

Speed limiter
Elektronické omezení rychlosti v boxech, aktivuje se tlačítkem na volantu jezdce.

Steward
Závodní komisař.

Stop and go
Penalizace nařizující zajetí do boxů, zastavení na určeném místě a opětovný návrat do závodu.

Superlicence
Povolení pro účast v závodech formule 1.

Světlá výška
Mezera mezi podvozkem a vozovkou.

Šasi
Je karoserie auta (zvaná taktéž monokok) bez přítlačných křídel a závěsů kol. Od pevnosti šasi se odvíji bezpečnost jezdce.

T-car
Náhradní vůz.

Telemetrie
Souhrn dat ze senzorů umístěných na voze. Jeden čas se mohla data přenášet i směrem do vozu a tím ovlivňovat některé jeho funkce.

Vlásenka
Velmi ostrá, 180° zatáčka.

Warm-up
Zahřívací trénink případně zahřívací/zaváděcí kolo (warm-up lap).

Závěs kol
Mechanické komponenty připevňující náboj kola k monokoku.

 Vytvořeno službou WebSnadno.cz  |  Nahlásit protiprávní obsah!  |   Mapa stránek