Formule 1 má nový Safety Car
Nová sezóna F1 si žádá nové oficiální vozy: Mercedes-Benz představil nový SL 63 AMG Safety Car a také lékařský vůz C 63 AMG. Pokud si ale představujete, že jde o sériové modely opatřené majáčky, mýlíte se. Roadster SL 63 AMG má pro použití v F1 jiný přední nárazník s většími otvory pro vstup chladicího vzduchu, karbonové panely karoserie a nový zadní difuzor.
Jelikož se nepředpokládá, že by Bernd Maylander vodil za sebou formule se staženou střechou, byl celý mechanismus střechy odstraněn. Safety Car je díky všem zmíněným úpravám o 220 kilo lehčí než sériový Mercedes SL 63 AMG, ačkoliv s sebou vozí mj. majáky, vysílačku a další vybavení, které AMG nenabízí ani za příplatek.
Lékařský vůz při „ostrých“ výjezdech vyráží k místu nehody se čtyřčlennou záchranářskou posádkou a rozsáhlým lékařským vybavením. Proto má kromě nového nárazníku a difuzoru také vylepšené brzdy.
Obě auta poprvé uvidíte v televizi už příští neděli, kdy v Austrálii začíná nová sezóna F1.
Fotogalerie
Mercedes - Benz SL 63 AMG Safety Car
Mercedes - Benz SL 63 AMG Safety Car
Mercedes - Benz SL 63 AMG Safety Car
Mercedes - Benz SL 63 AMG Safety Car
Mercedes - Benz SL 63 AMG Safety Car
Týmy požadují změnu pravidel safety caru
Nová pravidla spojená s výjezdem safety caru na trať, která byla uvedena v platnost minulou sezónu, se nesetkávají s popularitou a možná nás čeká pár dalších změ
V Austrálii, kdy musel safety car několikrát na dráhu, bylo několik pilotů znevýhodněno, jelikož pravidla říkají, že po výjezdu bezpečnostního vozu je boxová ulička okamžitě uzavřena do doby, než se celé startovní pole sjede dohromady.
Důvodem tohoto omezení bylo zamezit zastávkám v boxech při závodním tempu, zatímco na druhém konci pitlane vyjíždí safety car. Avšak v Austrálii spadli Kovalainen, Barrichello a Alonso na konec celého vláčku, jelikož byli jediní, kteří to pod zelenými vlajkami nestihli.
Martin Whitmarsh si nové pravidlo příliš neoblíbil a rád by takovým situacím předešel, nicméně na druhou stranu přiznává, že bude náročné najít přijatelnou alternativu. "Stěžovat si můžeme všichni, obzvlášť po Austrálii. Naším úkole je přijít na něco lepšího."
"Faktem je, že před zavřením pitlane se jezdci pohybují v nebezpečných podmínkách. A pro sport je opravdu dobré, když se těmto podmínkám zamezí. Takže Charliemu Whitingovi rozumím. Ale neměla by se z toho dělat taková loterie, jde o bezpečí. Musíme přijít s něčím lepším."
Stejný názor zastává i Mario Theissen. "Co vím, nikdo není se současnou situací spokojen. Probíhají diskuze mezi Charliem a týmovými manažery. Uvidíme co z toho vzejde
Safety Car a jeho využití ve formuli 1
Co je to Safety Car, k čemu slouží, kdy se využívá, co je to za vůz, kdo ho řídí? Na všechny tyto otázky se Vám pokusíme odpovědět.
Safety Car (v překladu bezpečnostní vozidlo) byl poprvé použit ve formuli jedna v roce 1973 při Grand Prix Kanady. Poté se však během závodů na trati neobjevoval až do Grand Prix Velké Británie v roce 1993. V současné době se bez něj neobejde žádný podnik mistrovství světa.
V USA se pro Safety Car užívá výraz Pace Car.
K čemu slouží a kdy se používá?
Safety Car je po celou dobu závodu připraven na konci boxové uličky. Na trať se dostane v případě, že jsou vyvěšeny žluté vlajky společně s tabulkou, na které je napsáno "SC". V tento moment dostává do sluchátek signál řidič Safety Caru, Bernd Mayländer, pokyn aby okamžitě opustil boxovou uličku a vyjel na okruh. Nejčastějším důvodem, proč Safety Car se objeví na trati je nehoda a na trati se povalují kousky monopostu, které ohrožují ostatní závodníky. Dalším důvodem může být nečekaný hustý déšť.
Když máme Safety Car na trati, tak je zakázáno předjíždění. Smaží se dosavadní časové rozestupy mezi jezdci a vlastně se začíná znovu. Vůz není schopen jet tak rychle jako formule 1, ale je natolik výkonný, aby udržel motory jezdců v požadované teplotě. To samé platí i o pneumatikách. Samozřejmě nebezpečným úsekem se projíždí malou rychlostí, protože se na trati mohou pohybovat komisaři, kteří odklízí části zničeného monopostu.
Kdo je Bernd Mayländer?
Jak již bylo řečeno, řidičem Safety Caru je Bernd Mayläder, který se narodil v Německu 29. května roku 1971. Bernd zahájil svoji kariéru jako závodník na motokárách. Poté se účastnil závodů Formule Ford, Porsche Carrera Cup a německé série cestovních vozů DTM. V roce 2000 vyhrál 24 hodin na Nürburgringu ve voze Porsche 911 GT3-R.
Vůz Safety Caru řídí od roku 2000, od té doby byl jen jednou vystřídán, bylo to v roce 2001 při Grand Prix Kanady Marcelem Fässlerem, protože byl zraněn. Při Velké ceně Austrálie roku 2006 si nejvíce užil řízení Safety Caru, protože vévodil celému startovnímu poli déle než ostatní závodníci, nicméně vyhrál Fernando Alonso.
Jak probíhá závod z pohledu jezdce v Safety Caru?
Mayländer musí být po zaváděcím kole zařazen za posledního závodníka na startovním roštu. Pokud se během startu nestane nic neočekávaného, může zamířit na konec boxové uličky. Tím však pro něj práce nekončí, spíše začíná. Po celou dobu závodu, musí být připraven vyrazit na trať. Když dostane do sluchátek pokyn od vedení závodu, že se okamžitě musí objevit na dráze a řešit danou situaci, tak nastartuje svůj vůz a zapojí se do dění na trati. Je možné však, že se mu nepodaří nastartovat vůz nebo vznikne nějaká závada na vozidle, proto opodál je připraven náhradní Safety Car. Není to jen tak, řídit tento vůz. Musíte znát všechny povinnosti, které jsou zapotřebí nejen při řízení. Například mít rozsvícené oranžové světlo na střeše vozu. Pokud přestane svítit oranžové světlo, je to signál pro všechny závodníky, že během jednoho kola zajede Safety Car do boxů a bude závod opět odstartován, během toho traťový komisaři vyvěsí zelené vlajky.
Jaký vůz se objevuje na trati?
Od roku 2006 se používá Mercedes-Benz CLK 63 AMG F1 Safety Car. Je to speciálně upravený vůz Mercedes-Benz CLK 63 pro účely závodů formule jedna, samozřejmě mu nechybí ani patřičné barevné provedení. Do roku 2005 jezdil Bernd Mayländer ve voze Mercedes-Benz SLK55 AMG.
Ve voze se nachází vidlicový osmiválec do "V" o objemu 6,3 litru a maximálním výkonu 354 kW (481 koní). Safety Car je k trati "připoután" nízkoprofilovými pneumatikami o průměru 19 palců. Hmotnost nepřesahuje hodnotu 1600 kg, což je opravdu dobrá hodnata na tento vůz.
Technické údaje:
Fotografie Mercedes-Benz CLK 63 AMG F1 Safety Car: