DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 30.12.2009 06:26:19 

Team McLaren Mercedes

Jezdci

Lewis Hamilton

ČÍSLO: 22
STÁJ: Vodafone McLaren Mercedes
STÁT. PŘÍSL.: Velká Británie
NAROZEN: 07.01.1985, Hertfordshire
VÝŠKA: 174
VÁHA: 68
STAV: svobodný
BYDLIŠTĚ: Londýn
POČET GP: 17
VÍTĚZNÉ GP: 4
CELKEM BODŮ: 109
POLE POSITION: 6
NEJRYCHL. KOLO: 2
NEJ. UMÍSTĚNÍ: 2. místo v roce 2007

KARIÉRA

1995-2000 Motokáry, v roce 2000 mistr světa

2001 Britská formule Renault - zimní série, 5. místo

2002 Britská formule Renault, 3. místo

2002 Formule Renault – Eurocup, 5. místo

2003 Britská formule Renault, 1. místo (šampión)

2004 Formule 3 - Euroserie, 5. místo

2004 Vítěz GP Bahrajnu formule 3

2005 Formule 3 - Euroserie, 1. místo (šampión)

2006 Série GP2, 1. místo (šampión)

2007 Vodafone McLaren Mercedes, premiéra v F1, celkem 109 bodů a 2. místo v šampionátu

2008 Vodafone McLaren Mercedes

Lewis Hamilton má za sebou neuvěřitelný rok nováčka ve formuli 1. Hned od počátku sezóny 2007 se i díky velmi rychlému monopostu McLaren-Mercedes zařadil mezi jezdeckou špičku. Jako debutant dokázal v úvodní australské Grand Prix nejen bodovat, ale hned vystoupal na bednu a vydržel na ní nepřetržitě devět závodů. V šesté velké ceně sezóny dokonce poprvé zvítězil a po kanadském triumfu si stejně slastný okamžik vychutnal o týden později v Indianapolisu. To už i dvojnásobný šampión Fernando Alonso pochopil, že má v týmu víc než zdatného soupeře a že není vůbec zřejmé, kdo z nich je vlastně jezdcem číslo 1. Jejich hašteření a vzájemný psychický nátlak byly tím nejtvrdším vojenským arsenálem, jaký na sebe mohli vytáhnout. To už situaci v týmu zdaleka neovládal ani Ron Dennis. Někde tady je třeba hledat příčinu, proč se Lewis Hamilton nestal v premiérové sezóně nejmladším mistrem světa historie formule 1.

Lewis Hamilton je prototypem laboratorně vypěstovaného závodníka, po celou dobu přípravy těsně spjatého se svým budoucím zaměstnavatelem, vychovávaného k tomu, aby se stal mistrem světa. Je to jedna z cest k absolutnímu úspěchu a Lewis Hamilton se po skvělé první sezóně ve formuli 1, zakončené ovšem zmařením jedinečné šance, zcela jistě pokusí v roce 2008 naplnit do něj vkládané naděje.

Jako desetiletý se Lewis Hamilton dostal při jedné motoristické gala přehlídce k Ronu Dennisovi a řekl mu: "Jednou bych chtěl jezdit za váš tým a být mistrem světa." První část svého snu si Hamilotn splnil v roce 2007, kdy se stal závodním jezdcem týmu McLaren-Mercedes. Skutečně na sebe upoutal pozornost Rona Dennise a ten ho sledoval od prvních pokusů v motokárovém sportu přes skvělé výsledky ve formuli Renault a formuli 3 až po raketový vstup do série GP2, jejímž šampiónem se stal hned ve své premiérové sezóně 2006.

V roce 2007 pokračoval ve svém strmém postupu vzhůru. Získal smlouvu ve špičkovém týmu F1. McLaren si ho vytáhl jako nováčka po bok dvojnásobného mistra světa Fernanda Alonso, ale nikdo v týmu nečekal, že španělskému jezdci bude víc než rovnocenným soupeřem. Ve své první sezóně v F1 zvítězil ve čtyřech velkých cenách, šestkrát si vyjel pole-position a byl velmi blízko titulu mistra světa, který mu unikl o jediný bod až v závěrečné GP Brazílie 2007.

Silné stránky: rychlost, odvaha v soubojích na trati, sebevědomí

Slabé stránky: menší zkušenosti, nevyzrálost při rozhodování v důležitých okamžicích sezóny

Lewis Hamilton

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie

Skočit na: Navigace, Hledání
Lewis Hamilton

Lewis Hamilton
Stát Velká Británie Velká Británie
Vůz # 22
Současný tým Vodafone McLaren Mercedes
Kariéra ve Formuli 1
Závody 17
Mistr světa 0
Vyhrané závody 4
Stupně vítězů 12
Pole positions 7
Body 109
Nejrychlejší kola 2
První závod Grand Prix Austrálie 2007
První vítězství Grand Prix Kanady 2007
Poslední vítězství Grand Prix Japonska 2007
Umístění v roce 2007 2. (109 b.)

Lewis Carl Hamilton (* 7. ledna 1985 Stevenage, Hertfordshire, Velká Británie) je britský pilot Formule 1, v současnosti jezdí za McLaren.

Hamilton závodil v motokárách od osmi let. Když mu bylo devět, setkal se při předávání ocenění s šéfem týmu McLaren Ronem Dennisem a řekl mu, že jednou by chtěl závodit za McLaren. O čtyři roky později, podepsal Hamilton smlouvu s McLarenem na program pro podporu mladých jezdců. Hamilton se roku 2000 stal Evropským šampiónem v motokárách, kde získal maximální počet bodů a o rok později přestoupil do závodních aut. Postupoval skrz juniorské formule, získal titul ve Formuli Renault, Formuli 3 a GP2. Poté se stal už jezdcem Formule 1 a rok 2007 zahájil u týmu McLaren, tak jak kdysi řekl Ronu Dennisovi. Ve své první sezóně, se stal jediným nováčkem, který kdy vedl šampionát. V e své první sezóně obsadil skvělé konečné druhé místo.


 

Osobní život

Hamiltonovi prarodiče z otcovy strany emigrovali do Velké Británie z Grenady v 50.letech. Jeho dědeček pracoval v Londýnské podzemní dráze. Lewisova matka Carmen a otec Anthony (který je nyní IT konsultant) pojmenovali svého potomka po americkém olympijském vítězi v atletice, Carlu Lewisovi. Hamiltonovi rodiče se rozvedli, když byly Lewisovi 2 roky. Do svých deseti let žil Lewis u své matky, potom se svým otcem, nevlastní matkou a s nevlastním bratrem, trpícím mozkovou obrnou. V šesti letech začala Hamiltonova závodnická kariéra, když mu otec půjčil motokáru. Jeho otec měl zároveň 3 zaměstnání, aby mohl Lewis závodit. Stále mu však zbýval i čas, aby s Lewisem jezdil po závodech. Hamilton navštěvoval Školu Johna Henryho Newmana v Stevenage. Ve velmi nízkém věku už uměl karate, když si jeho závodnických úspěchů všímali místní rváči. Když mu bylo dvanáct let, získal svůj první černý pás v tomto sportu. Hamilton se věnoval i fotbalu, ve škole ho hrál dokonce s nynějším nadějným fotbalistou Ashley Youngem z Aston Villy jako záložník.


 

Závodní kariéra

 

Motokáry

Hamilton začal s motokárami roku 1993, když mu bylo 8 let a v podstatě ihned začal vyhrávat, co se dalo. Když mu bylo 9 let, setkal se s šéfem týmu McLaren Ronem Dennisem a řekl mu: „ Jednou pro vás budu závodit… Budu závodit za McLaren.“

V letech 1993-1996 závodil Hamilton v začátečnických soutěžích. Další jeho kroky vedly přes divize Junior Yamaha (roku 1997) a Junior Intercontinental A (v letech 1998-1999). V té době podepsal smlouvu s McLarenem jako jezdec, který bude tímto týmem podporován. Tato smlouva také obsahovala, že by mohl někdy jezdit ve Formuli 1. Hamilton se tak stal nejmladším pilotem historie, který už měl kontrakt s Formulí 1.

V roce 1999 tedy jezdil pohár Intercontinental A, v roce 2000 jezdil ve Formuli A, a roku 2001 ve Formuli Super A. Roku 2000 se stal Evropským šampiónem, když získal maximální počet bodů. Ve Formuli A a Super A, závodil za tým TeamMBM.com a jeho týmovým kolegou byl nynější formulový jezdec Williamsu, Nico Rosberg. Díky svým motokárovým úspěchům byl v roce 2000 jmenován Britským, závodnickým, jezdeckým klubem jako „Vycházející Hvězda“.


 

Juniorské formule

Hamiltonova závodnická kariéra ve vozech začala v roce 2001 v Britské Formuli Renault Winter Series, kde skončil celkově pátý. O rok později závodil v Britské Formuli Renault s týmem Manor Motorsport. V té skončil třetí, když vybojoval tři vítězství a tři pole position. S týmem Manor pokračoval i v následujícím roce a tentokrát šampionát vyhrál, na kontě měl deset vítězství a porazil svého rivala, Alexe Lloyda. Když si zajistil titul, vynechal poslední dva závody, aby si mohl odbýt debut v šampionátu Britské Formule 3. Tady se mu ale moc nedařilo. V prvním závodě vypadl kvůli prasknuté pneumatice a ve druhém havaroval. Musel být převezen do nemocnice po kolizi se svým týmovým kolegou Torem Gravesem. Při Grand Prix Macau a v Koreji ale alespoň ukázal svou rychlost v kvalifikacích.

Hamilton a Manor měli v roce 2004 debut v Evropské sérii Formule 3. Vyhráli ale jen jeden závod a celkově byl Hamilton pátý. Také vyhrál Bahrajnskou F3 Superprix jel také Grand Prix Macau F3. Na konci roku 2004 také poprvé testoval pro McLaren, na okruhu v Silverstone.

V roce 2005 se Lewis přesunul do Evropské série šampiónů ASM, kde šampionátu jasně dominoval, když vyhrál 15 z 20 závodů. Ještě stihl také vyhrát Formuli 3 Marlboro Masters na okruhu Zandvoort.

Po sezóně figuroval Hamilton v časopise Autosport mezi 50 nejlepšími jezdci roku 2005, kde byl na 24. místě. Po Hamiltonově působení ve Formuli 3, podepsal s týmem ART Grand Prix smlouvu na rok 2006 v sérii GP2. Stejně jako ASM v F3, byl tým ART jedním z nejlepších týmů, když v něm v roce 2005 získal titul Nico Rosberg. Hamilton tento šampionát vyhrál hned na první pokus.

Mezi jeho výrazné výkony se řadí jasné vítězství v pátém závodě na Nürburgringu, přestože dostal penalizaci za překročení rychlosti v pit lane. Na své domácí trati v Silverstone, zazářil Lewis znovu, když předjel dva své soupeře v nepříliš častém předjížděcím místě, Beckettově zatáčce, kterou projížděl ze všech nejrychleji. Své předjížděcí schopnosti prokázal i v Istanbulu, kde se po „hodinách“ probojoval z 18. místa na druhé, v posledních zatáčkách. Hamilton se ale stal šampiónem GP2 za neobvyklých okolnostech. V předposledním závodě v Monze, vyhrál Giorgio Pantano a v posledním kole zajel i kolo nejrychlejší, za které měl dostat bod navíc. Zajel ho však při žlutých vlajkách a komisaři rozhodli, že zpomalil příliš málo, aby se vyhnul nebezpečí a nejrychlejší kolo mu neuznali. Ten bod za nejrychlejší kolo dostal Hamilton a tím si zajistil titul.


Zisk titulu v GP2 zároveň splýval s okolnostmi u týmu McLaren, které mu hrály do karet. Juan Pablo Montoya už v průběhu sezóny přestoupil do NASCAR a Kimi Räikkönen se stěhoval k Ferrari. Jedno místo měl jisté mistr světa Fernando Alonso, ale druhé bylo dlouho prázdné. Spekulovalo se tedy o Hamiltonovi, Pedru de la Rosovi (testovacímu jezdci, který nahradil Montoyu v průběhu sezóny), Garym Paffettovi (který dominoval DTM) a také o bývalém mistrovi světa Miku Häkkinenovi. Z těchto zvučných jmen byl vybrán mladý Lewis Hamilton. To bylo pro mnohé překvapením, mysleli si, že McLaren zvolí zkušeného de la Rosu, či Paffetta, kteří přece jen testovali více. Toto rozhodnutí bylo oznámeno už 30. září, publikováno bylo až 24. listopadu z důvodu, aby nebylo překryto rozhodnutím Michaela Schumachera o konci kariéry.


 

Formule 1

 2007 McLaren

 

Hamilton v McLarenu při Grand Prix Malajsie 2007.

Při svém debutu v Australské Grand Prix roku 2007, se kvalifikoval jako čtvrtý a závod dokončil na třetím místě a stal se tak čtrnáctým nováčkem, který stanul při svém premiérovém závodě na stupních vítězů (včetně jezdců z první sezóny F1). V druhém závodě v Malajsii dojel na skvělém druhém místě a zajel své první nejrychlejší kolo. V Bahrajnu startoval poprvé z první řady, konkrétně z druhého místa, na kterém nakonec závod dokončil, za vítězem Felipem Massou.

Na stejné pozici a znovu za Massou dojel i v Grand Prix Španělska a ujal se vedení v šampionátu. Tímto činem překonal Hamilton zakladatele týmu McLaren, Bruce McLarena, jako nejmladší jezdec, který vedl šampionát.

Hamilton začal být všude vychvalován. Šéf týmu Williams, Frank Williams, ho označil jako „superčlověka“, zatímco trojnásobní mistři světa Jackie Stewart a Niki Lauda už spekulují, že by se mohl ještě letos stát mistrem světa. Bývalý šét týmu Jordan, Eddie Jordan, ale nesouhlasí, říká, že Hamilton sice má talent, ale že letos šampionát nevyhraje. Sedminásobný mistr světa Michael Schumacher řekl, že Hamiltonův potenciál byl patrný už při GP2, ale že byl překvapen, že Hamiltonova důslednost se projevuje v tak mladém věku. Hamilton se dočkal i kritiky, a to od mistra světa z roku 1997, Jacquese Villeneuva, který ho označil před prvním závodem anglicky jako „nitty-gritty“. Villeneuve pak srovnával Lewisovy starty s těmi kontroverzními, které ukazoval Michael Schumacher. Hamiltonovo řízení bylo brzy bráněno jeho kolegy z F1: Giancarlem Fisichellou, Alexanderem Wurzem, Nickem Heidfeldem, Markem Webberem a Felipem Massou.

Kontroverzní situace nastala při Grand Prix Monaka po závodě. Hamilton byl v průběhu závodu kontaktován s členy týmu, kteří mu řekli, ať se drží raději za Fernandem Alonsem. FIA ale jakékoli obviňování odmítla a uvedla, že pravidla porušena nebyla, jelikož se nestalo nic, co by nějak ovlivnilo výsledek závodu.

 
Hamilton získal pole position při domácí Grand Prix Velké Británie 2007, dojel však třetí. Získal ale deváté pódiové umístění v řadě.

Hamilton získal své první pole position při Grand Prix Kanady. Zvítězil prakticky stylem start-cíl a to i přesto, že na trať vyjel čtyřikrát safety car a jeho náskok byl vždy pryč. Vítězstvím si posílil vedení v šampionátu. O týden později v USA si opět vyjel pole position a také zvítězil. A byl tak prvním Britem od roku 1983, kterému se to povedlo (tenkrát to byl John Watson). A stal se druhým nováčkem, který vyhrál více než jeden závod ve své první sezóně (první jezdec, který to dokázal ale startoval v první sezóně F1 roku 1950, nováčky byly tenkrát všichni jezdci).

Tím, že na okruhu Magny-Cours dojel třetí za jezdci Ferrari Kimi Räikkönenem a Felippem Massou, zvýšil náskok v šampionátu na 14 bodů. V tomto závodě také poprvé za svou kariéru dopadl na konci závodu hůře než v kvalifikaci a poprvé byl na okruhu někým předjet (mimo zastávky v boxech). Na okruhu v Silverstone, Hamiltonově domácí Grand Prix, startoval Lewis znovu jako první a vedl prvních 16 kol závodu, nakonec se před něj ale dostal jeho týmový kolega Alonso a také vítěz Räikkönen. Lewis dojel za těmito dvěma jezdci o 40 sekund později. Stále ale vedl šampionát s náskokem 12 bodů na Fernanda Alonsa. Druhá půlka sezóny už nebyl pro Lewise tak skvělá jako ta první. V Grand Prix Evropy dojel poprvé až za hranicí bodovaných příček, konkrétně na devátém místě. Vyhrál ovšem závody v Maďarsku a Japonsku. První výpadek přišel v Číně, kdy měl Lewis problémy s pneumatikou, a do boxů zajel příliš pozdě. Zůstal stát ve štěrku před boxovou uličkou a závod pro něj skončil. Před posledním závodem tak vedl šampionát s náskokem 4 bodů na Alonsa a 7 bodů na Räikkönena. Už to vypadalo na to, že Hamilton titul získá, ovšem závod v Brazílii se mu vůbec nepovedl. Nejdříve se při předjíždění Fernanda Alonsa propadl až za bodovaná umístění a poté měl problémy s vozem, po nichž se propadl téměř až na chvost pole. Nakonec se probojoval k sedmému místu, které mu ale na titul nestačilo. Díky většímu počtu druhých míst ale porazil svého o mnoho zkušenějšího kolegu, Fernanda Alonsa a mnoho dalších skvělých jezdců, za což si jako nováček jistě zaslouží uznání.

 

2008

Dne 18. ledna 2008 tým McLaren oficiálně potvrdil podpis pětileté smlouvy s Lewisem Hamiltonem, který sám rád tvrdí, že by za jiný tým jezdit nikdy nechtěl. Jeho týmového kolegu z minulé sezony vystřídal mladý fin Heikki Kovalainen, se kterým se zná již od svých čtrnácti let z motokár. Plány v novém formulovém ročníku má jasné, poučit se ze svých chyb, potvrdit talent a samozřejmě dostáhnout na metu nejvyšší - mistrovský titul. K uskutečnění cílů by mu měl pomoci nový monopost MP4-23 na jehož vývoji se sám intenzivně podílel, a proto by měl jeho osobitému stylu sedět ještě lépe než předchozí model. První testy prokázaly že je vůz dostatečně rychlý, spolehlivý a lehce ovladatelný, dle očekávání se též ukázalo, že během prvních testovacích dnů je jediným srovnatelným soupeřem mistr světa z minulé sezony - Ferrari.

 

Rekordy

- Lewis Hamilton získal nejvíce pódiových umístění v první sezóně: 12 (předchozí rekord: 11)

- Lewis Hamilton získal nejvíce po sobě jdoucích pódiových umístění v prvních závodech: 9 (předchozí rekord: 3)

- Lewis Hamilton je nejmladším jezdcem, který vedl šampionát

- Lewis Hamilton je první jezdec, který ve své první sezóně vyhrál z pole position

Hamilton je také prvním jezdcem tmavé pleti ve formuli 1. Willy T. Ribbs (také černoch) roku 1986 na okruhu Estoril v Portugalsku, pouze testoval pro tým Brabham, ale nikdy nestartoval v závodě F1. Hamilton je též prvním jezdcem tmavé pleti, který zvítězil na slavném okruhu Indianapolis v kterýchkoli závodech. A nakonec je třetím nejmladším pilotem, který získal pole position a čtrnáctým pilotem, který při svém debutu stál na stupních vítězů.

 

 


 Lewis Hamilton

Lewis Hamilton Lewis Hamilton
Team McLaren
Nationality British
Podiums 13
Points 119
Grand Prix entered 18
World Championships 0
Highest race finish 1 (x5)
Highest grid position 1 (x7)
Date of Birth 07/01/1985
Place of Birth Tewin
Lewis Hamilton
Lewis Hamilton (GBR) McLaren Mercedes MP4/22.
        Formula One World Championship, Rd 8, French Grand Prix, Qualifying Day, Magny-Cours, France, Saturday, 30 June 2007

2007

Stunning debut season, scoring podiums in his first nine races. Secures four wins and six poles as he out-performs champion team mate Fernando Alonso. Title favourite until errors in final two rounds drop him to second place behind Kimi Raikkonen.

Second placed Lewis Hamilton (GBR) ART Grand Prix celebrates his Championship win in parc ferme. GP2 Series, Rd 11, Race 2, Monza, Italy, 10 September 2006. World © Capilitan/Sutton

2006

Wins the GP2 championship at his first attempt, earning himself his maiden Formula One test and a McLaren race drive for 2007.

Podium, Lewis Hamilton (GBR), ASM Formule 3, Dallara F305 Mercedes (1st), secured the 2005 championship by winning the race. Formula Three Euroseries, Rd16, Zandvoort, Holland, 28 August 2005. World © Sutton

2005

Dominates the Formula Three Euroseries, taking the title with 15 wins, 10 fastest laps and 13 pole positions.

Lewis Hamilton (GBR), Manor Motorsport, Dallara F3-02 Mercedes. F3 Euro Series 2004, Rd 19&20, Hockenheimring. 02 October 2004. World © Sutton

2004

Graduates to the Formula Three Euroseries. Finishes fifth overall, with one victory and a further two podiums.

Lewis Hamilton (GBR) Manor Motorsport celebrates winning the 2003 British Formula Renault Championship. British Formula Renault Championship, Donington Park, England, 5-7 September 2003. World © Capilitan/Sutton

2003

Wins Formula Renault title with two rounds to spare. Ten race victories, nine fastest laps and 11 pole positions.

Lewis Hamilton (GBR) took his first ever car race victory. British Formula Renault Championship, Rd5, Thruxton, England. 16 June 2002. World ©  Ebrey/Sutton

2002

Graduates from karting to single-seaters, finishing third in the Formula Renault series.

 

 Lewis Hamilton

Formuli 1 zasáhla kometa. Na konci sezony 2006 se o její velikosti a síle vedly úvahy. V úvodu další však pochyboval už jen málo kdo. Z britského mladíka se stal téměř přes noc nejen nejsledovanější sportovec Velké Británie, ale jeho kariéru nyní sleduje doslova celý svět.


Lewis Hamilton

Formuli 1 zasáhla kometa. Na konci sezony 2006 se o její velikosti a síle vedly úvahy. V úvodu další však pochyboval už jen málo kdo. Z britského mladíka se stal téměř přes noc nejen nejsledovanější sportovec Velké Británie, ale jeho kariéru nyní sleduje doslova celý svět.

 

„Lewis je kvalitním pilotem, velmi silným, a to už ve svých šestnácti letech. Jestli bude pokračovat jako dosud, jsem si jistý, že bude jezdit ve Formuli 1."
          Michael Schumacher (2001)

Prarodiče historicky prvního pilota Formule 1 tmavé pleti opustili rodnou Granadu v padesátých letech dvacátého století. Jméno Lewis dostal od rodičů Anthonyho a Carmen po slavném americkém atletovi Carlu Lewisovi, jenž oslnil svět ve sprintu na olympijských hrách. Rodiče se však za dva roky rozvedli a Lewis vyrůstal do deseti let s matkou, následně s otcem.

Přestože britský pilot tvrdí že snil o Formuli 1 od útlého mládí, je nutné dodat, že zprvu usedal do motokár jen pro čirou zábavu. Události však brzy nabraly rychlý spád. Otec ho od začátku plně podporoval a kvůli finančním prostředkům pracoval ve třech zaměstnáních současně. V rodném Stevenage získal Lewis v osmi letech první závodní zkušenosti a následovaly starty v oblastních a národních závodech. Už v deseti letech byl korunován historicky nejmladším britským šampionem třídy Cadet.

Postupem času získával Lewis skalpy svých vrstevníků i starších soupeřů a jeho rychlosti, odvahy, vyrovnanosti a jezdeckého stylu si mezi prvními povšiml i Ron Dennis, šéf renomované stáje Formule 1 McLaren. V roce 1998 mu nabídl pomocnou ruku a místo v juniorském programu týmu. Víra Rona Dennise v Lewisovy schopnosti rostla do té míry, že už ve třináctém roce života měl smlouvu, do které si dal McLaren opci na jeho služby, pokud by vstoupil do světa závodů Grand Prix Formule 1!

Podpora McLarenu přinesla Lewisovi nejen sebevědomí, ale i důležité finanční zázemí a konkurenceschopný materiál. Výsledkem bylo vítězné tažení po evropských motokárových kolbištích. Logickým krokem byl po roční účasti ve světové nejvyšší třídě motokár vstup do světa monopostů a debut připadl na vyrovnaný britský šampionát Formule Renault v roce 2002. Obavy, zda zvládne takový rozdíl koňských sil výkonu bez úhony, se staly brzy lichými. V první sezoně skončil třetí, ale o rok později odešel s titulem, deseti vítězstvími a jedenácti pole position.

Přestup do Formule 3 Euroseries nebyl tak snadný a přímý. Po až pátém místě v první sezoně však spolu se špičkovým týmem ASM naprosto zastínil konkurenci, vyhrál patnáct závodů a titul šampiona 2005. Následoval přestup do předsíně Formule 1, šampionátu GP2. V týmu ART Grand Prix nastoupil na místo uvolněné předchozím šampionem Nico Rosbergem a od prvních testů sezony 2006 bylo jisté, že je potřeba s mladým Britem tmavé pleti počítat. Chyb se nevyvaroval, ale vždy je dokázal napravit. Svého staršího a zkušenějšího týmového kolegu Premata předčil ve všech směrech a rozhodl pro sebe i duel s Nelsonem Piquetem Jr. o celkové vítězství. Vzhledem k tomu, že se závody GP2 jezdí v rámci víkendu Grand Prix F1, neunikly jeho výkony světové pozornosti.

Úspěšná mise Lewise Hamiltona přinesla jednu zásadní a nečekanou změnu i ve Formuli 1. Tradičně konzervativní stáj McLaren začala zvažovat angažmá jezdce bez patřičných zkušeností. Spekulovalo se o tom, že dostane Lewis příležitost nejprve testovat a v polovině sezony by mohl nahradit zkušeného Pedra de la Rosu. McLaren oddaloval oznámení druhého jezdce k dvojnásobnému šampionovi Alonsovi velmi dlouho, mezitím Lewis testoval monopost, učil se technické aspekty a pracoval na fyzické kondici velice intenzivně a tvrdě. Woking následně všechny šokoval, Hamilton byl pro sezonu 2007 potvrzen závodním pilotem.

Sezoně 2007 předcházely tradiční testy, při kterých získával mladý Brit respekt soupeřů a cenné zkušenosti přímo na dráze. Předchozí příprava na špičkovém simulátoru stáje McLaren se ukázala výbornou a po jediné vážnější havárii vstoupil do prvního závodu v Austrálii plně připraven. Ve svých prvních devíti startech vždy skončil na stupních vítězů. Před závěrečnou částí sezony získal tři vítězství v Kanadě, USA i Maďarsku a vedl šampionát jezdců, čímž se nejen zapsal do historie, ale stal se i horkým kandidátem na zisk titulu mistra světa.


Statistické údaje:

Národnost:   britská
Datum narození:  7. ledna 1985
Místo narození:  Stevenage (Velká Británie)
Bydliště:   Velká Británie
Výška:    174 cm
Váha:    68 kg
Osobní www stránky:  www.lewishamilton.com
Počet startů:   12
Počet bodů:   84
Počet vítězství:  3
Pole Position:   2
Nejrychlejší kola:  1
Stupně vítězů:   10
Debut v F1:   GP Austrálie 2007
První vítězství:  GP Kanady 2007
Počet titulů mistra světa: 0


Kariéra chronologicky:

2000 evropská A třída motokár, šampion
2001 světová super A třída motokár, 15. místo celkově
2002 britská Formule Renault – Manor motorsport, 3. místo celkově
2003 britská Formule Renault – Manor motorsport, šampion
2004 evropská Formule 3 – Manor motorsport, 5. místo celkově
2005 evropská Formule 3 – ASM F3, šampion
2006 GP2 – ART Grand Prix, šampion



 

 Heikki Kovalainen

ČÍSLO: 23
STÁJ: Vodafone McLaren Mercedes
STÁT. PŘÍSL.: Finsko
NAROZEN: 19.10.1981, Suomussalmi
VÝŠKA: 170
VÁHA: 62
STAV: svobodný
BYDLIŠTĚ: Monako
POČET GP: 17
VÍTĚZNÉ GP: 0
CELKEM BODŮ: 30
POLE POSITION: 0
NEJRYCHL. KOLO: 0
NEJ. UMÍSTĚNÍ: 7. místo v roce 2007

KARIÉRA

1999 Motokáry, finský vicemistr formule A

2000 Motokáry, finský vicemistr formule A

2000 Motokáry, mistr skandinávských zemí

2001 Britská formule Renault, 4. místo

2002 Britská formule 3, 3. místo

2003 Nissan-World-Series, vicemistr

2003 Testování pro týmy F1 - Renault a Minardi

2004 Nissan-World-Series, mistr

2004 Vítěz Race of Champions

2005 Série GP2, vicemistr

2006Testovací jezdec Renaultu

2007 ING Renault F1 Team, premiéra v F1, celkem 30 bodů a 7. místo v šampionátu

2008 Vodafone McLaren Mercedes

Heikki Kovalainen je sice o tři roky starší než jeho týmový kolega Lewis Hamilton, ale stále patří k nastupující jezdecké generaci a stejně jako 23letý Brit má za sebou teprve první sezónu ve formuli 1. Finský závodník je odchovancem líhně Renaultu, v jehož barvách absolvoval svůj premiérový rok. Stal se ale obětí jezdecké rošády, za níž stojí Flavio Briatore, který ho vyměnil za Fernanda Alonsa. Kovalainen si ovšem nestěžuje, protože působení u McLarenu bylo jeho závodnickým snem, který se mu od roku 2008 naplnil. Jeho počáteční ambice v britské stáji jsou každopádně nižší, než s jakými přišel a předčasně také odešel Fernando Alonso. To by mohlo být zárukou návratu harmonie do života týmu. Nakonec Ron Dennis má s finskými jezdci velmi dobré zkušenosti, Kovalainen je jeho již čtvrtým smluvním jezdcem ze severu Evropy. Klidnou mentalitou zapadají do přísně organizované struktury McLarenu, která, jak se ukazuje, je neslučitelná s jižanským temperamentem.

Prvotním cílem Heikkiho Kovalainena je rychlé sžití s novým prostředím, do něhož po přestupu od Renaultu na počátku sezóny 2008 přišel. V průběhu roku očekává, že se zařadí mezi přední jezdce a že dobrými výsledky přispěje k úspěšnému útoku svého nového týmu na pohár konstruktérů, který McLarenu uniká mezi prsty již deset let.

Heikki Kovalainen patří mezi finské jezdecké talenty a je tak přímým pokračovatelem slavných předchůdců Keke Rosberga, Miky Häkkinena a svého staršího současníka Kimiho Räikkönena. Svou cestu do formule 1 zahájil tradičně na motokárách, z nichž ho jezdecká kariéra zavedla do Velké Británie, kde prožil učednická léta v národních šampionátech formule Renault a formule 3. Jeho další postup už probíhal pod přímou taktovkou Renaultu úspěšným působením v Nissan-World-Series.

V roce 2005 vstoupil do série GP2. V první polovině šampionátu dominoval pořadí jednotlivců, ale ve druhé části podlehl budoucímu mistru GP2 Nicu Rosbergovi. Jako vicemistr už měl ale velmi dobře nakročeno do formule 1, v níž svou první závodnickou smlouvu získal u Renaultu před sezónou 2007. Ve francouzském týmu se měl stát nástupcem odcházejícího Fernanda Alonsa, jenže Renaultu se nedařilo tak jako v předchozích dvou letech. Sezóna bez vítězství přiměla Flavia Briatoreho k razantnímu řešení. Získal zpět Alonsa od McLarenu a výměnou nabídl britské stáji Kovalainena.

Silné stránky: dobrá základní rychlost, málo chybuje, ve stresových situacích zůstává klidný

Slabé stránky: menší zkušenosti, déle si zvyká na změnu

Heikki Kovalainen

Heikki Kovalainen Heikki Kovalainen
Team McLaren
Nationality Finnish
Podiums 1
Points 34
Grand Prix entered 18
World Championships 0
Highest race finish 2 (x1)
Highest grid position 3 (x1)
Date of Birth 19/10/1981
Place of Birth Suomussalmi
Heikki Kovalainen
Heikki Kovalainen (FIN) Renault R27.
        Formula One World Championship, Rd 14, Belgian Grand Prix, Qualifying Day, Spa-Francorchamps, Belgium, Saturday, 15 September 2007

2007

After a patchy start to his Formula One race career, comes on strong in the second half of the season, comfortably out-pointing veteran Renault team mate Giancarlo Fisichella and scoring his maiden podium with an impressive second place in Japan.

Heikki Kovalainen (FIN) Renault R26 Formula One Testing, Day 1, Jerez, Spain. 6 December 2006. World © Bumstead/Sutton.

2006

Official third driver for world champions Renault.

Race winner Heikki Kovalainen (FIN) Arden International celebrates in parc ferme. GP2, Rd 1, Race One, Imola, Italy, 23 April 2005. World © Capilitan/Sutton

2005

Finishes runner-up to Nico Rosberg in the inaugural GP2 series. Official Renault Formula One test driver.

Heikki Kovalainen (FIN) Pons Racing. World Series By Nissan, Rd5 & Rd6, Magny Cours, France, 23 May 2004. World © Sutton

2004

World Series by Nissan champion, with six wins, nine poles and 10 fastest laps. Joins Renault Formula One team as official test driver.

Heikki Kovalainen (FIN) Gabord Competition. Superfund World Series by Nissan, Eurospeedway, Lausitz, Germany, 19-20 July 2003. World © Capilitan/Sutton

2003

Second overall in World Series by Nissan. Also takes second place in the Macau Grand Prix. Formula One tests with Renault and Minardi.

Heikki Kovalainen (FIN) Fortec Motorsport celebrates by swinging on the podium banner. British Formula Three Championship, Thruxton, England, 15 September 2002. World © CAPILITAN/Sutton

2002

Rookie of the Year in British Formula Three series - third overall with five wins, three pole positions and three fastest laps. Displays strong form in international F3 events, with second place in the Macau Grand Prix and fourth at the Marlboro Masters.

Heikki Kovalainen (FIN) 48th Formula Three Macau Grand Prix Qualifying 14 - 18 November 2001, Guia Circuit, Macau. World © MOY/SUTTON

2001

Debut season in single-seaters. Takes fourth overall in British Formula Renault championship to become Rookie of the Year, with two wins, two pole positions and three fastest laps.

 Vytvořeno službou WebSnadno.cz  |  Nahlásit protiprávní obsah!  |   Mapa stránek