DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 30.12.2009 06:26:19 

Team McLaren Mercedes

Team McLaren Mercedes

Vodafone McLaren Mercedes


ZALOŽEN: 1963
PRVNÍ GP: GP Monaca 1966
PRVNÍ VÍTĚZSTVÍ: GP Belgie 1968
NEJLEPŠÍ UMÍSTĚNÍ: 1.místo 8x (1974,1984,1985, 1988, 1989, 1990, 1991, 1998)
POČET GP: 630
VÍTĚZNÝCH GP: 156
POČET BODŮ: 3463.50
ŠÉF: Ron Dennis
TECHNICKÝ ŘEDITEL: Paddy Lowe
ŠÉFKONSTRUKTÉR:  
JEZDCI: Heikki Kovalainen, Lewis Hamilton
TESTOVACÍ JEZDEC: Pedro de la Rosa, Gary Paffett
VŮZ: MP4-23
MOTOR: Mercedes V8 FO 108V - 90°
PNEU: Bridgestone
ADRESA: McLaren Technology Centre
Chertsey Road
Woking, Surrey GU21 5JY
England


McLaren pro představení svého vozu MP4-23, připraveného pro sezónu 2008, využil v pondělí 7. ledna jedinečné prostředí nového muzea značky Mercedes-Benz ve Stuttgartu. V potemnělé impozantní hale natlačila tříčlenná skupina mechaniků v typických bílých kombinézách nový monopost na pódium před zraky pozvaných hostů. Po nich pak z šera zákulisí nastoupili všichni čtyři jezdci britské stáje: Lewis Hamilton, Heikki Kovalainen, Pedro de la Rosa a Gary Paffett. V té době už se mezi VIP hosty nacházeli týmový šéf Ron Dennis, po jehož levé ruce seděl Bernie Ecclestone, dále pak Dieter Zetsche a Norbert Haug, zastupující domácí Mercedes, a řada dalších významných osobností, například výkonný ředitel McLarenu Martin Whitmarsh.

Představení nového McLarenu se odehrálo v německém Stuttgartu vůbec poprvé od vzniku partnerství britské stáje s automobilkou Mercedes-Benz v roce 1995. Původním záměrem týmu bylo zcela vynechat honosné oslavy, nakonec ale přistoupil ke klidné prezentaci ve stylu společenského galavečera. Program byl postaven na tom, aby tým, v loňském roce zmítaný vnitřním neklidem díky neshodám mezi jezdci Fernandem Alonsem a Lewisem Hamiltonem, kteří si v souboji o titul nic nedarovali, a současně vláčený všemi světovými médii v důsledku špionážní aféry i nekonečných soudních tahanic, přesvědčil o své znovunabyté síle a vyrovnanosti. Napomoci by tomu měly jednak očekávané sportovní úspěchy v roce 2008, jednak nová jména v organizaci vedení McLarenu a také v jednom ze závodních kokpitů.

U jezdecké dvojice se Ron Dennis pokusil jít jinou cestou než doposud a na místo kombinace zkušenosti a talentu vsadil v případě obou jezdců na temperament nastupující generace. Lewis Hamilton i Heikki Kovalainen mají za sebou teprve jednu sezónu ve formuli 1. O svých kvalitách už ale stačili přesvědčit. Hamilton byl až do posledního závodu největším favoritem na zisk titulu mistra světa. To, že nakonec skončil těsně druhý o jediný bod za Kimim Räikkönenem, ho už netrápí, což dokládal permanentním úsměvem: „Někdy, zdá se, musí člověk prohrát, aby se poučil, jak zvítězit,“ zafilosofoval si 23letý britský pilot, který v den odhalení nového monopostu právě slavil své narozeniny a MP4-23 označil za nejneobyčejnější dárek, jaký kdy obdržel. Jako jediný z týmu otevřeně hovořil o jednoznačném útoku na mistrovský titul, který je jeho jediným cílem. Heikki Kovalainen je ve svých očekáváních skromnější, ovšem také on si je vědom toho, že ve špičkovém týmu po něm budou požadovat špičkové výkony.

K tomu, aby oba jezdci dosáhli stanovených cílů, ovšem potřebují kvalitní techniku. Tou by jim měl být nový McLaren-Mercedes MP4-23. Jedná se o monopost, který je stejně jako v případě ostatních týmů přímým pokračovatelem předchozích konstrukcí. Britští konstruktéři si uvědomili výhody i nevýhody kratšího rozvoru a šli přesně opačnou cestou než jejich největší konkurence u Ferrari, když prodloužili rozvor, aby se MP4-23 přiblížil výkonnosti italského monopostu na rychlých okruzích. Paradoxně se tak obě konstrukce v tomto parametru k sobě přiblížily. Na první pohled je patrné, jak velkou práci si dali inženýři s aerodynamikou vozu, jejíž význam se zákazem kontroly trakci opět narostl. Kapotáž nového auta obsahuje řadu přídavných prvků, které optimalizují obtékání vzduchu i chlazení motorového prostoru a brzd, aniž by to příliš ovlivňovalo vznik turbulentního proudění. Je rovněž zajímavé, že McLaren upustil od aerodynamické plochy, překlenující nos vozu, s níž přišel loni jako první, a tuto cestu pak následovaly některé další stáje (Honda, Williams).

Vývoj McLarenu MP4-23 byl zahájen v květnu minulého roku a od té doby vzniklo kolem 4600 výkresů na celkem 12 tisíc dílů, z nichž se skládá. Ve Wokingu předpokládají, že podobně jako v roce 2007 postaví i letos šest podvozků nového typu MP4-23. Tým zveřejnil některá zajímavá data o dynamice monopostu, zjištěná na základě počítačových simulací. Z nuly na rychlost 96 km/h zrychlí za 2,3 vteřiny, z nuly na 160 km/h mu to potrvá 3,6 vteřiny a čas potřebný ke zrychlení na tuto rychlost a opětovné zastavení na nulu bude dohromady činit 6,6 vteřiny. Stát bez pohybu z rychlosti 185 mil/hod, odpovídající hodnotě 297,7 km/h, dokáže McLaren MP4-23 během 3,5 vteřiny. Při brzdění musí jezdec počítat s přetížením téměř 5g, na jeho tělo tak bude působit síla odpovídající pětinásobku jeho vlastní hmotnosti. Další technické informace o novém McLarenu stejně jako o jeho konkurentech přineseme ve speciálním souhrnném článku po prezentacích všech týmů a ukončení zimní přípravy.

McLaren se může podobně jako Ferrari chlubit řadou úspěchů ve formuli 1. Nedosáhl sice tolika prvenství v poháru konstruktérů, ale i jeho sbírka je úctyhodná. Za zlaté období britského týmu lze považovat 80. léta, kdy ovládl tzv. éru turba ve formuli 1 i návrat k atmosférickým motorům a jeho jezdci Alain Prost a Ayrton Senna lámali jeden rekord za druhým. Díky Miku Häikkinenovi zažíval McLaren velké okamžiky slávy také na konci 90. let minulého století. Za povšimnutí stojí ještě polovina 70. let, v níž s typem M23 získali dohromady dva tituly mistra světa Emerson Fittipaldi a James Hunt.

1966 Vstup týmu McLaren do F1. Vůz M2B s motorem Serenissima a M2B s motorem Ford, jezdec Bruce McLaren. Celkem 2 body a 9. místo v poháru konstruktérů s Fordem a 1 bod a 10. místo se Serenissimou.

1967 Vůz M4A, později M5A s motorem BRM, jezdec Bruce McLaren. Celkem 3 body a 10. místo v poháru konstruktérů.

1968 Vůz M5A s motorem BRM, později M7A s motorem Ford, jezdci Bruce McLaren, Denny Hulme, Jo Bonnier a Dan Gurney. První vítězství v F1 při GP Belgie zajistil Bruce McLaren. Celkem 3 body a 10. místo s BRM a 49 bodů, 3 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů s Fordem.

1969 Vůz M7A, později M7B a M7C s motorem Ford, jezdci Bruce McLaren, Denny Hulme, Vic Elford, Derek Bell, Basil van Royaen. Celkem 38 bodů, 1 vítězství a 4. místo v poháru konstruktérů.

1970 Vozy M14A/Ford, M14D/Ford, M7C/Ford, M7D/Alfa Romeo, M14D/Alfa Romeo, jezdci Bruce McLaren, Denny Hulme, John Surtees, Jo Bonnier, Dan Gurney, Peter Gethin, Andrea de Adamich, Giovanni Galli. Celkem 35 bodů a 5. místo v poháru konstruktérů s Fordem, bez bodu s Alfou Romeo.

1971 Vozy M7C, M14A a M19A s motorem Ford, jezdci Denny Hulme, Peter Gethin, Mark Donohue, Jo Bonnier, Jackie Oliver, Helmut Marko a David Hobbs. Celkem 10 bodů a 6. místo v poháru konstruktérů.

1972 Vozy M19A a M19C s motorem Ford, jezdci Denny Hulme, Peter Revson, Jody Scheckter a Brian Redman. Celkem 47 bodů, 1 vítězství a 3. místo v poháru konstruktérů.

1973 Vozy M19C a M23 s motory Ford, jezdci Denny Hulme, Peter Revson, Jody Scheckter a Jacky Ickx. Celkem 58 bodů, 3 vítězství a 3. místo v poháru konstruktérů.

1974 Vůz M23 s motorem Ford, jezdci Denny Hulme, Emerson Fittipaldi, Mike Hailwood, Dave Charlton, Jochen Mass a David Hobbs. Fittipaldi se stal mistrem světa. Celkem 73 bodů, 4 vítězství a poprvé zisk poháru konstruktérů.

1975 Vůz M23 s motorem Ford, jezdci Emerson Fittipaldi, Jochen Mass a Dave Charlton. Celkem 53 bodů, 3 vítězství a 3. místo v poháru konstruktérů.

1976 Vůz M23, později M26 s motorem Ford, jezdci James Hunt, Jochen Mass. Celkem 74 započítávaných bodů (celkem 75), 6 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

1977 Vozy M23 a M26 s motorem Ford, jezdci James Hunt, Jochen Mass, Brett Lunger, Emilio Villota, Gilles Villeneuve a Bruno Giacomelli. Celkem 60 bodů, 3 vítězství a 3. místo v poháru konstruktérů.

1978 Vozy M23 a M26 s motorem Ford, jezdci James Hunt, Patrick Tambay, Brett Lunger, Bruno Giacomelli, Emilio Villota, Nelson Piquet a Tony Trimmer. Celkem 15 bodů a 8. místo v poháru konstruktérů.

1979 Vozy M26, M28, M29, M29B, M29C s motorem Ford, jezdci John Watson a Patrick Tambay. Celkem 15 bodů a 7. místo v poháru konstruktérů.

1980 Vozy M29B, M29C a M30 s motorem Ford, jezdci John Watson, Alain Prost a Stephen South. Celkem 11 bodů a 9. místo v poháru konstruktérů.

1981 Vozy M29F a MP4/1 s motorem Ford, jezdci John Watson a Andrea de Cesaris. Vstup Rona Dennise do týmu s tzv. skupinou 4, proto značení MP4/x. Celkem 28 bodů, 1 vítězství a 6. místo v poháru konstruktérů.

1982 Vůz MP4/1B s motorem Ford, jezdci John Watson a Niki Lauda. Celkem 69 bodů, 4 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

1983 Vozy MP4/1C s motorem Ford, později MP4/1E s motorem TAG-Porsche, jezdci Niki Lauda a John Watson. Celkem 34 bodů, 1 vítězství a 5. místo v poháru konstruktérů.

1984 Vůz MP4/2 s motorem TAG-Porsche, jezdci Niki Lauda a Alain Prost. Lauda se stal o 0,5 bodu před Prostem mistrem světa. Celkem 143,5 bodů, 12 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

1985 Vůz MP4/2B s motorem TAG-Porsche, jezdci Niki Lauda a Alain Prost. Prost se stal mistrem světa. Celkem 90 bodů, 6 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

1986 Vůz MP4/2C s motorem TAG-Porsche, jezdci Alain Prost a Keke Rosberg. Prost se stal mistrem světa. Celkem 96 bodů, 4 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

1987 Vůz MP4/3 s motorem TAG-Porsche, jezdci Alain Prost a Stefan Johansson. Celkem 76 bodů, 3 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

1988 Vůz MP4/4 s motorem Honda, jezdci Alain Prost a Ayrton Senna. Senna se stal mistrem světa. Celkem 199 bodů, 15 vítězství z 16 GP a zisk poháru konstruktérů.

1989 Vůz MP4/5 s motorem Honda, jezdci Alain Prost a Ayrton Senna. Prost se stal mistrem světa. Celkem 141 bodů, 10 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

1990 Vůz MP4/5B s motorem Honda, jezdci Ayrton Senna a Gerhard Berger. Senna se stal mistrem světa. Celkem 121 bodů, 6 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

1991 Vůz MP4/6 s motorem Honda, jezdci Ayrton Senna a Gerhard Berger. Senna se stal mistrem světa. Celkem 130 bodů, 8 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

1992 Vůz MP4/6B, později MP4/7 a MP4/7A s motorem Honda, jezdci Ayrton Senna a Gerhard Berger. Celkem 99 bodů, 5 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

1993 Vůz MP4/8 s motorem Ford, jezdci Ayrton Senna, Michael Andretti, toho po neuspokojivých výkonech vystřídal na poslední 3 GP Mika Häkkinen. Celkem 84 bodů, 5 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

1994 Vůz MP4/9 s motorem Peugeot, jezdci Mika Häkkinen, Martin Brundle, v GP Maďarska Phillipe Alliot místo Häkkinena. Celkem 42 bodů a 4. místo v poháru konstruktérů.

1995 Vůz MP4/10B s motorem Mercedes, jezdci Mika Häkkinen, Mark Blundell, místo něj jel ve 2 GP Nigel Mansell. Celkem 30 bodů a 4. místo v poháru konstruktérů.

1996 Vůz MP 4/11 s motorem Mercedes, jezdci Mika Häkkinen a David Coulthard. Celkem 49 bodů a 4. místo v poháru konstruktérů.

1997 Vůz MP4/12 s motorem Mercedes, jezdci Mika Häkkinen a David Coulthard. Celkem 63 bodů, 3 vítězství a 3. místo v poháru konstruktérů.

1998 Vůz MP4/13 s motorem Mercedes, jezdci Mika Häkkinen a David Coulthard. Häkkinen se stal mistrem světa. Celkem 156 bodů, 9 vítězství a zisk poháru konstruktérů.

1999 Vůz MP4/14 s motorem Mercedes, jezdci Mika Häkkinen a David Coulthard. Häkkinen se stal mistrem světa. Celkem 124 bodů, 7 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

2000 Vůz MP4/15 s motorem Mercedes, jezdci Mika Häkkinen a David Coulthard. Celkem 152 bodů, 7 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

2001 Vůz MP4/16 s motorem Mercedes, jezdci Mika Häkkinen a David Coulthard. Celkem 102 bodů, 4 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

2002 Vůz MP4/17 s motorem Mercedes, jezdci David Coulthard a Kimi Räikkönen. Celkem 65 bodů, 1 vítězství a 3. místo v poháru konstruktérů.

2003 Vůz MP4/17D s motorem Mercedes, jezdci David Coulthard a Kimi Räikkönen. Celkem 142 bodů, 2 vítězství a 3. místo v poháru konstruktérů.

2004 Vozy MP4/19 a MP4/19B s motorem Mercedes, jezdci David Coulthard a Kimi Räikkönen. Celkem 69 bodů, 1 vítězství a 5. místo v poháru konstruktérů.

2005 Vůz MP4/20 s motorem Mercedes, jezdci Kimi Räikkönen a Juan-Pablo Montoya. Celkem 182 bodů, 10 vítězství a 2. místo v poháru konstruktérů.

2006 Vůz MP4/21 s motorem Mercedes, jezdci Kimi Räikkönen, Juan-Pablo Montoya a Pedro de la Rosa. Celkem 100 bodů a 3. místo v poháru konstruktérů.

2007 Vůz MP4/22 s motorem Mercedes, jezdci Fernando Alonso a Lewis Hamilton. Tým vyloučen z poháru konstruktérů na základě rozhodnutí odvolacího soudu FIA z důvodu špionáže vůči týmu Ferrari - 0 bodů, 8 vítězství.

2008 Vůz MP4/23 s motorem Mercedes, jezdci Lewis Hamilton a Heikki Kovalainen.
 
 
 

McLaren

Base: Woking, UK
 
Drivers: L Hamilton
  H Kovalainen
 
Test Drivers: P de la Rosa
  G Paffett
Chassis: MP4-23
Engine: Mercedes-Benz FO 108V
Tyres: Bridgestone Potenza
First Season: 1966
World Championships: 8
Highest race finish: 1 (x157)
Pole Positions: 134
Fastest Laps: 134
 
McLaren-Mercedes
 
 
Lewis Hamilton (GBR) McLaren Mercedes MP4/22.
        Formula One World Championship, Rd 7, United States Grand Prix, Qualifying Day, Indianapolis, USA, Saturday, 16 June 2007

2007

Win eight Grands Prix, but stripped of constructors' points and fined $100 million for benefiting from possession of confidential Ferrari data. Intense rivalry sees team mates Hamilton and Alonso finish level on points - one shy of the drivers' title.

Kimi Raikkonen (FIN) McLaren Mercedes MP4/21.
        Formula One World Championship, Rd 15, Italian Grand Prix, Practice Day, Monza, Italy, 8 September 2006

2006

Distant third in championship, despite strong race pace in second half of season. End campaign winless for first time in a decade. Kimi Raikkonen the dominant driver, Juan Pablo Montoya departing mid season for NASCAR.

Juan Pablo Montoya (COL) McLaren Mercedes MP4/20.
        Formula One World Championship, Rd17, Brazilian Grand Prix, Practice Day, Interlagos, Brazil, 23 September 2005

2005

The MP4-20 proves the quickest car on the grid, but poor reliability means they narrowly miss out on constructors' title, despite 10 wins - two more than champions Renault. Kimi Raikkonen runner-up in drivers' championship.

David Coulthard (GBR) McLaren Mercedes MP4/19B.
        Formula One World Championship, British Grand Prix, Rd 11, Qualifying Day, Silverstone, England, 10 July 2004

2004

Worst start to a season in years with just five points from the first seven races. Stage strong recovery, including victory for Kimi Raikkonen in Belgium, to end the year fifth in the table.

Kimi Raikkonen (FIN) McLaren Mercedes MP4/17D.
        Formula One World Championship, Rd13, Hungarian Grand Prix, Hungaroring, Hungary, 22 August 2003

2003

Third in the constructors' standings, just behind Williams. Kimi Raikkonen emerges as the team's key contender for the drivers' championship, losing out to Michael Schumacher at the final race in Japan.

David Coulthard (GBR) McLaren Mercedes MP4/17 locks a wheel.
        Formula One World Championship, Rd11, French Grand Prix, Magny-Cours, France., 21 July 2002

2002

Pushed down to third place in the constructors' championship, behind Ferrari and Williams. David Coulthard takes fifth place in the drivers' championship.

Michael Schumacher(GER) Ferrari F1 2001, Mika Hakkinen(FIN) McLaren Mercedes MP4-16, David Coulthard(GBR) McLaren Mercedes MP4-16 United States Grand Prix, Indianapolis 30 September 2001. World ©  Bearne/Sutton

2000 - 2001

Finish second in both drivers' and constructors' championships two years in a row, with Mika Hakkinen and David Coulthard.

Mika Hakkinen (FIN), McLaren MP4-13, celebrates winning the race and his first World Championship. Japanese GP, Suzuka, 1 November 1998. World ©  Sutton.

1998 - 1999

Dominate after successfully adapting to rule changes. Mika Hakkinen takes the drivers' championship in both seasons with McLaren taking the constructors' championship in 1998.

Alain Prost (FRA) McLaren MP4/5 walks from his car following a collision with team mate Ayrton Senna (BRA) at the entrance to the chicane. Meanwhile Senna pleads with the marshals to push start him. They did, he recovered to win, but was disqualified. Formula One World Championship, Japanese Grand Prix, Suzuka, Japan. 22 October 1989. World ©  Sutton.

1988 - 1991

A period of total McLaren dominance. In 1988 Ayrton Senna takes the title from his team mate Alain Prost, with honours reversed in 1989. In 1990 Senna takes back the title and retains it in 1991.

Alain Prost (FRA) McLaren MP4/2B, 1st place. Italian Grand Prix, Monza, 8 September 1985. World © Sutton

1985 - 1986

Alain Prost takes back-to-back drivers' championships for the team.

(L to R): Race winner Niki Lauda (AUT) talks with his McLaren team mate Alain Prost (FRA), who retired on lap 38 with a broken gearbox. British Grand Prix, Rd 10, Brands Hatch, England, 22 July 1984. World © Phipps/Sutton

1984

Niki Lauda joins to partner Alain Prost. The Austrian takes the drivers' championship by half a point from his French team mate .

James Hunt (GBR) McLaren M23 overcame the terrible race conditions and a puncture late in the race to take third position and the four points necessary to take his first and only World Championship title. Japanese Grand Prix, Rd 16, Fuji, Japan, 24 October 1976. World ©  Phipps/Sutton

1976

James Hunt takes the drivers' championship for the team, beating Ferrari's Niki Lauda by one point.

Mclaren Directors, L to R: Bruce Mclaren(NZL), Tyler Alexander(USA), Teddy Mayer(USA) and Phil Kerr(NZL) Mclaren Factory, Colnbrook, England, 1970. World © Phipps/Sutton

1970

Bruce McLaren is killed at the Goodwood circuit while testing a Can-Am sportscar.

Bruce McLaren (NZL) McLaren M7A took his first F1 victory in six years and the first victory for his McLaren team. Belgian Grand Prix, Spa-Francorchamps, 9 June 1968. World © Phipps/Sutton

1968

Bruce McLaren wins in Belgium, giving a first Grand Prix victory to his team, who finish second in the constructors' championship.

Bruce McLaren (NZL), Goodwood, Easter Monday, 1963. World © Phipps/Sutton

1963

Bruce McLaren Motor Racing Ltd founded.

 Vytvořeno službou WebSnadno.cz  |  Nahlásit protiprávní obsah!  |   Mapa stránek